Xanthopteryx

WOL och RD

Publicerad 2013-03-23 18:27:00 i Allmänt,

Efter sju sorger och åtta bedrövelser (minst) så har jag äntligen fått igång WOL (Wake On Lan) samt RD (Remote Desktop). Det är ju löjligt vad saker ska ta tid ibland!
Det är datorer som ska konfigureras (och på känt Windowsmanér så måste man ju såklart först nyttja google frenetiskt för att lära sig de femtioelva olika ställen där man ska ställa in saker som man egentligen tycker borde spela den minsta roll), och brandväggar som ska öppnas på Rätt sätt, och trots att man tror sig öppnat på rätt sätt så funkar det självklart inte, och sedan får man WOL att fungera från en app i telefonen men inte i ett program i datorn, men så funkar ett annat program i datorn, men inte från båda datorer jag testat det ifrån.
Men nu, efter ett par timmar, så an jag starta den helt avstängda datorn från en annan plats i världen, och när den gått igång (tar dryga 15 sekunder), så är det bara att logga in med RD och göra det man behöver göra, innan man sedan stänger av den. Riktigt praktiskt faktiskt!
Hoppas det fungerar även om någon dag - saker tenderar ju att vilja bråka bara därför att, trots att man testat och testat och testat flera gånger om.
Behöver någon tips och råd för att få igång WOL och/eller RD så kan ni bara höra av er så delar jag gärna med mig av det jag lyckats lära mig av dagens bestyr.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela